Artiklen du ønskede du havde læst
Du har sikkert på et tidspunkt i din karriere tænkt: Hvis jeg ikke havde alle de ansatte, ville det være meget nemmere som chef. Eller: Jeg kan virkelig ikke overskue at holde de MUS-samtaler lige nu. Men hvis man vil være en god leder bliver man nød til at kigge på sine ansatte. Hvornår har du sidst spurgt hvad de gerne vil have eller ønsker sig? Besværligt og dyrt? Nej faktisk ikke, det er meget simpelt. Du skal ikke ud og finde en ny frokostordning eller have flere team dage til Paintball. Det kan gøres ret simpelt.
Så hvordan bliver jeg en bedre chef? Det gør du ved at følge disse 5 gode råd og så er du allerede godt på vej.
1. Feedback
Når en opgave er afsluttet, skal der evalueres i form af feedback. Dette betyder dog ikke at du nødvendigvis er den der skal give feedbacken, men du kunne måske sammensætte et team hvor de giver den til hinanden. Her handler det ikke mindst om at se fremad – lær af de fejl, der måtte være begået, uden at glemme det positive.
2. Empati
Nej, du behøver ikke at være bedste venner med dine ansatte. Men det er lettere for dine ansatte at respektere dig som chef, når du er i stand til at vise forståelse for den enkelte, hvis privatlivet pludselig ramler sammen. Som ansat går man lidt længere hvis man har en chef der udviser empati.
3. Passion
Ingen kan tåle at have en leder, der udstråler ligegyldighed i hverdagen. Hvis chefen ikke er engageret i sit arbejde, hvorfor skal de ansatte så være det? Hvis du som chef er passioneret om det du laver, bliver dine ansatte det også i høj grad. At du har et klart mål med det du gør, er en væsentlig faktor for at dine ansatte kan forstå dine mål og ved hvad de skal arbejde hen i mod.
4. Anerkendelse
Som er den vigtigste faktorer og siger det hele i sit selv. Men du skal være opmærksom på at det skal være ægte anerkendelse da dine ansatte ellers kan mærke det.
5. Respekt
Taler du til dine medarbejdere med en vis form for respekt? Respekterer du dem på samme måde som din gamle mormor? Tal med dine medarbejdere med respekt, hvor du som chef skal være opmærksom på at dine medarbejdere ikke er ens. Du skal kunne rumme mange forskellige typer men tale med dem alle med den samme respekt.
Dine medarbejderes trivsel er altså vigtig, og derfor er det vigtigt at du som chef kender deres ønsker. Bare rolig det koster ikke noget i årsregnskabet at give anerkendelse, tværtimod, hvis du begynder at anerkende vil du se årsregnskabet blomstre op.